תירס חם בקיץ - בריא וגם טעים

אין כמעט ילדים או מבוגרים שלא אוהבים לאכול קלח תירס-חם עם מעט מלח מעל. הוא מתוק, עסיסי, וממש כיפי כשהוא טרי ומוקף בעלים ירוקים. אפשר לקחת אותו לים, לבריכה, לגינה השכונתית, או כצידה לדרך בטיולי סוף השבוע. התירס משמש כבסיס למגוון רחב של מאכלים: קורנפלקס, פופקורן, מאפים, סלטים, קינוחים ועוד. תירס נמכר גם טרי בעונה, גם קפוא במקרר, וגם בשימורים. אפשר לאכול אותו בארוחת ערב או בארוחת ביניים, כחלק מסלט, תבשיל, או מרק. אפשר לשלב אותו בפשטידות, מאפים, עוגות (קמח תירס), פולנטה, טורטיה ועוד. התירס שייך למשפחת הדגנים, והוא נחשב לגידול החקלאי הנפוץ ביותר בעולם(!) יותר מחיטה ואורז. ניתן לצרוך אותו גם כקמח-תירס, קורנפלור, או שמן-תירס. לתירס יתרונות בריאותיים ותזונתיים רבים:  1. בקלח תירס בינוני יש כ- 80 קלוריות שרובן מפחמימות (עמילן). הוא מכיל הרבה סיבים תזונתיים, מגנזיום, אשלגן, אבץ, ויטמין B1 וחומצה פולית. תירס יכול להוות מקור טוב לוויטמינים ומינרלים במיוחד לילדים שלא אוכלים מספיק ירקות ופירות. 2. התירס עשיר בפיגמנטים צמחיים (קרטנואידים) שחשובים לבריאות העיניים, העור ומערכת החיסון. הם גם מגינים עלינו מפני סוגים מסוימים של מחלות סרטן. 3. אחד הקרטנואידים שנמצאים בתירס הוא חומר בעל חשיבות בריאותית גדולה במיוחד בשם לוטאין. הלוטאין מקנה לתירס את צבעו הצהוב וחשוב לבריאות העיניים. הוא חיוני להגנה על העדשה מפני התפתחות קטרקט, וכן למניעה של התנוונות העין עם העלייה בגיל . 4. התירס עשיר בנוגדי-חמצון (אנטיאוקסידנטים) שעוזרים לגוף במניעת דלקות, זיהומים ומחלות שונות.​ בתירס יש הרבה פחמימות ולכן צריך לאכול במידה. אין ספק שתירס הוא בריא לילדים ולמבוגרים, וכדאי לשלב אותו בתפריט המשפחתי.יחד עם זאת יש לזכור שבתירס יש אחוז פחמימות גבוה ולכן צריך לאכול אותו במידה, ויש לקחת בחשבון את כמות הפחמימות במסגרת תכניות תזונה שמגבילות פחמימות. אנשים שסובלים מבעיות במערכת העיכול, צריכים להתייעץ עם דיאטן/ית לגבי כמות ואופן האכילה.   תגיות: תירס, תזונה, דיאטה, קיץ, דיאטה בקיץ, תזונה בקיץ, הרזיה

holidaypic

ל"ג בעומר

 ​גם סביב מדורת ל"ג בעומר אפשר לשמור על הדיאטה השבוע נחגוג את ל"ג בעומר, נשב עם הילדים סביב המדורה, נזרוק תפוח אדמה אל האש ונצלה שיפודי מרשמלו. אם היינו מסתפקים בתפוח אדמה אחד ובשיפוד קטן של מרשמלו, היינו יוצאים ידי חובת החג: גם נהנים, גם שומרים על הדיאטה, וגם מבלים זמן איכות עם הילדים/הנכדים.אלא שבמרבית המדורות ההורים לא מסתפקים בתפוחי אדמה צלויים ובשיפודי מרשמלו. כדי לשמח את הילדים הם מעמיסים על השולחנות כמויות ענקיות של חטיפים, נקניקיות, בורקסים, פיתות עם חומוס, עוגות, ממתקים ושפע של בקבוקי קולה ומיצים עתירי סוכר.הילדים, ובמרבית המקרים גם ההורים, מתפתים נוכח השפע ואווירת המדורה לנשנש עוד ועוד חטיפים, עוגות, ומשקאות. בסופו של הערב כולם מוסיפים לגופם קלוריות רבות מיותרות, מזון תעשייתי מעובד ולא בריא, וכל מיני חומרים משמרים שפוגעים בטווח הארוך בבריאותנו.תמיד כדאי לזכור שאפשר גם אחרת! אפשר לחגוג את החג ואת המדורה בכיף, להגיש לילדים ולמבוגרים שפע של כיבוד ומזון, ולטפוח לעצמנו על השכם שהצלחנו לארגן ערב שכולו בריאות.במקום ממתקים, נקניקיות, חטיפים ובורקסים אפשר לארגן מראש לילדים ולהורים שפע של מאכלים ונשנושים בריאים: 1. פלטות של מקלוני ירקות ופירות חתוכים. אין מי שלא יתלהב ממגשים צבעוניים ומפתים של ירקות ופירות טריים       בשלל צבעים. אפשר לשלב את כל מגוון פירות וירקות העונה. מי שרוצה להשקיע יכול ליצור צורות ועיצובים             מדליקים במיוחד שיפתו את כולם לטעום. 2. חטיפים בריאים נוספים יכולים להיות קלחי תירס שנפלאים להגשה ליד המדורה. 3. כריכונים או חצאי פיתות עם חומוס/ טחינה/ גבינה וכד'. תמיד רצוי שהלחם יהיה מדגן מלא. אפשר גם לאפות         בטאבון פשוט ליד המדורה  פיתות מקמח מלא וכך ליצור גם פעילות מהנה לילדים ולהורים. 4. אם בכל זאת רוצים שיהיה ליד המדורה משהו שדומה למזון מהיר, בחרו בפלאפל אפוי בבית, או פיצה ביתית             בתוספת סלט ירקות גדול. עדיף לוותר על נקניקיות בלחמנייה. נקניקיות נחשבות לג'אנק פוד מהסוג הגרוע             ביותר, מאחר שהן מכילות כמויות גדולות של שומן שאינו בריא וכמות גדולה מאוד של נתרן.    אפשר להכין פלאפל בייתי אפוי בריא במיוחד ולהגיש אותו עם פיתה (רצוי מלאה) וטחינה. או פיצה ביתית אפויה       עם הרבה ירקות כתוספת. 5. ירקות "על האש" הכי טעים שיש! חוץ מתפוח האדמה שזורקים לצלייה במדורה, אפשר לצלות גם בטטה,               חצילים, ארטישוק ירושלמי ואפילו כרובית עטופה בנייר כסף. רצוי תמיד להתחיל להרגיל את הילדים למגוון ירקות       צלויים במקום חטיפים.    בגזרת המתוקים רצוי להסתפק במרשמלו שאותו מומלץ לצלות רק שניות בודדות ולא לשרוף יותר מדי. מומלץ         להגביל את כמות היחידות של המרשמלו לילד ולזכור שמדובר בממתק שמכיל הרבה סוכר. 5 יחידות של מרשמלו       מכילות כ-70 קלוריות . 6. אם מוכרחים משהו מתוק נוסף, אפשר להכין עוגיות או עוגה על בסיס פירות וקמח מלא.    כמו תמיד, כדאי לחזור ולהזכיר לעצמנו וגם לילדים שהכי בריא לשתות מים. כל המשקאות הממותקים והמיצים         השונים מכילים כמויות אדירות של סוכר ורצוי להימנע מהם לחלוטין. בעבר הלא-רחוק מדורות ל"ג בעומר התמקדו בהפעלות של הילדים סביב המדורות, במשחקי חברה ובשירה. האוכל כלל תפוחי אדמה צלויים בלבד. אפשר גם היום לחזור לאותה מתכונת והאוכל לא חייב להיות המרכז.חג שמח !!   תגיות: תזונה, דיאטה, לג בעומר, דיאטה בחגים, תזונה בחגים, הרזיה, תזונה בלג בעומר

יום עצמאות טעים ובריא

​לעשות "על האש" ולשמור על הדיאטה  הקיץ בפתח, הבגדים הקצרים והקלילים כבר מוכנים בארון, וכולנו עושים מאמצים להוריד את 2-3 הקילוגרמים המיותרים שהעלינו בארוחות הפסח הכבדות והעשירות בקלוריות. לכן חשוב להקפיד שלא להפריז באכילה במנגלים ובפיקניקים שאופייניים ליום העצמאות הקרב ובא.כיצד ניתן לעמוד במשימה, כאשר מסביבנו שפע של בשרים, פיתות, מאפים, משקאות מוגזים והרבה עוגות וממתקים שמפתים אותנו  להגזים באכילה ושוב לקלקל את הדיאטה?להלן כמה טיפים חשובים שיסייעו לנו ליהנות יחד עם כולם במנגלים ובפיקניקים, וגם לשמור על הדיאטה: 1. להימנע מבשרים בעלי אחוז שומן גבוהבסטייק אנטריקוט או בצלעות עסיסיות יש עד 30% שומן. כתוצאה מכך הם מכילים מאות קלוריות ועלולים להרוס לנו את הדיאטה. לעומת זאת, נתחי סינטה או סטייק-פילה הם דלים מאד בשומן (2-5% בלבד), ומכילים רק כ-100 קלוריות ל-100 גרם בשר. נכון שבשר סינטה או פילה יקר יותר, אבל הוא שווה את המחיר בגלל החיסכון הגדול בשומנים ובקלוריות. 2. בשר טרי עדיף על קפואעדיף להשתמש בבשר בקר טרי ולא קפוא. ההקפאה וההפשרה גורמים לאיבוד חלק מהוויטמינים והמינרלים וגם פוגעים בטעם הבשר. 3. להכין לבד את הקבבים וההמבורגריםקבבים, המבורגרים, וקציצות שקונים מוכנים אצל הקצב או בסופר, מכילים לרוב 30-40 אחוזי שומן והרבה מאד קלוריות. לכן כדאי ורצוי להכין אותם לבד בבית מבשר טחון רזה (כמו כתף או סינטה). את הבשר הטחון ניתן להעשיר עם עשבי תיבול, שום, ותבלינים טבעיים ובריאים. 4. עוף והודו הם אופציה מצוינתבשר עוף/הודו מכיל בדרך כלל אחוזי שומן נמוכים מאד (מומלץ תמיד להסיר את העור שעשיר בשומן). אפשר להכין שיפודי חזה עוף/פרגית/הודו שהם טעימים מאד ומכילים מעט יחסית קלוריות. אפשר גם להכין סטייקים מחזה עוף. תמיד נעדיף נתחים טריים ושלמים ולא קציצות קנויות מבשר מעובד. בשר הודו נחשב בריא יותר מבשר עוף מאחר שהוא גם דל שומן וגם מכיל וויטמין 12B וברזל בדומה לבשר בקר. 5. דגים על-האש: בריאים וגם טעימיםמי שלא אוהב בשר, וגם מי שאוהב בשר אבל רוצה לגוון, יכול תמיד ללכת על דגים על האש. דגים הם לרוב דלי קלוריות, קלים לעיכול, משביעים ותורמים לגוף חלבונים איכותיים ואומגה 3. יש בשוק מבחר רב של דגים מתאימים לצלייה על האש: פורל, סלמון, לברק, דניס, בורי, אמנון ועוד. 6. טופו וסייטן – לא רק לטבעונים וצמחונים לטבעונים וצמחונים יש מגוון של אפשרויות לעשות על האש באמצעות מוצרי טופו וסייטן. טופו, שמקורו בסויה, הוא מוצר שקל מאד להכין ממנו שיפודים, או פרוסות גדולות של "סטייק טופו" שאותן ניתן לצלות על האש. מומלץ להשרות את הטופו במרינדה למשך מספר שעות כדי לתת לו טעם נהדר. סייטן הוא תחליף בשר שעשוי מחיטה. הסייטן יכול לשמש חומר גלם (כתחליף לבשר טחון) לקציצות, קבבים, והמבורגרים צמחוניים. 7. ירקות מכל הסוגים והצבעים חשוב מאד לאכול לצד הבשרים ירקות מכל הסוגים והצבעים. אפשר להכין סלטים טריים, ואפשר לצלות על האש מגוון של ירקות כמו קישואים, חצילים, פלפלים, בצל, עגבניות, פטריות, כרובית וכד'.  ירקות הם בריאים, דלי קלוריות ,משביעים ומגוונים מאד את הארוחה. הם מכילים מינרלים, ויטמינים ופיטוכימיקלים שמנטרלים את החומרים המזיקים שנוצרים מהצלייה .אפשר להכין מהירקות שיפודים צבעוניים המכילים פטריות, קישואים, קוביות של פלפלים בכל הצבעים, בצל ועגבניות שרי.גם חצילים קלויים וכרובית צלויה על האש מתקבלים נהדר עם טחינה ביתית או שמן זית שמוזלף מעל. 8. לוותר על הפיתות ועל הפחמימותבפיתה יש כ-200 קלוריות, היא מכילה פחמימות פשוטות ובד"כ מגיעה בליווי חומוס וממרחים שונים שתורמים מאות קלוריות מיותרות.אם הארוחה כוללת חלבונים מבשר/עוף או טופו ושיפודי ירקות על האש לצד סלט, הרי שמבחינה תזונתית אין כל צורך בתוספת הפחמימות שיש בפיתה. 9. קינוח: פרי או קלח תירס מתוקכדי לחסוך בקלוריות מיותרות מומלץ להימנע מכל הקינוחים עתירי הסוכר הפחמימות והשומנים. עוגות, עוגיות, חטיפים, משקאות מוגזים ומתוקים וכל סוגי הנשנושים הפיצוחים והגלידות.קלחי תירס מתוק שצרובים מעט "על האש" מקבלים טעם קרמל-מתוק ומתאימים מאד לקינוח.בנוסף שיפודי פירות צבעוניים או סלט פירות יכולים לסיים ארוחת חג בלי לקלקל לנו את הדיאטה. 10. לא לשכוח מיםהרבה פעמים כשאנו לא שותים מספיק, המוח שלנו מאותת לנו לאכול יותר מהרצוי במקום לשתות. שתו מים במהלך האירוע, ותראו שתחושת השובע מגיעה מהר יותר. 11. נפש בריאה בגוף בריא!רוב הפיקניקים מתרחשים בטבע. צאו להליכה לבד או עם חברים, או לרכיבה על אופניים בסביבה. צפו על הנוף שסביבכם, תיהנו מהשמש ובדרך תשרפו קלוריות. זכרו: פעילות גופנית עוזרת לשמור על המשקל וגם בריאה לגוף ולנפש.  והעיקר שיהיה לנו יום עצמאות שמח !   תגיות: תזונה, דיאטה, יום העצמאות, דיאטה בחגים, תזונה בחגים, הרזיה, תזונה ביום העצמאות 

...
...

050-6611830

שלח

 

שם:

 

נא להכניס שם

תודה על פנייתך!

 

נחזור אליך בהקדם.

 

נייד:

 

נא להכניס נייד

 

מייל:

 

נא להכניס מייל

להשארת פרטים:

טלפון: 050-6611830 | פקס: 03-5471337 | מייל: irispes@gmail.com | כתובת: יהודה 14, רמת השרון

טלפון: 050-6611830 | פקס: 03-5471337 |

 מייל: irispes@gmail.com

כתובת: יהודה 14, רמת השרון